Pokusná stránka

O případném očkování dětí proti covidu rozhodne další vývoj pandemie, říká lékařka

Pokud se budou proti covidu očkovat i školní děti, budou muset některé z nich absolvovat podobné klinické testy, jaké se provádějí na dospělých dobrovolnících. Potvrdila doktorka Beáta Čečetková, jedna z nejrespektovanějších českých odbornic na klinické studie. Otázka očkování dětí ale zůstává otevřená. Záležet bude na tom, jak se v dětské populaci projeví vakcinace dospělých.

Článek 2

Thajsko pandemii zvládá. Jak funguje jeho školství?

Thajsko je jedním z mála států světa, v němž se zatím koronavirou pandemii daří držet pod kontrolou.. K nízkému počtu nákaz i obětí covidu přispěla i opatření ve školách. Jak fungují thajské školy v době pandemii, popsal pro web „proped“ přímo z místa český filozof Daniel Novotný, který v březnu přednáší na jedné z místních univerzit.

Článek 3

Distanční výuka ničí alternativní školství

Pandemie koronaviru a s ní spojená protiepidemická opatření tvrdě zasáhly i školy, které v Česku se státním souhlasem vyučují alternativními metodami výuky. Pravidlo „škola hrou“, které je základem alternativního přístupu k výuce, totiž přes veškerou snahu nelze beze zbytku aplikovat v době, kdy žáci musejí zůstat doma.

Otevřít či neotevřít školy? Ani zkušenost z Rakouska není jednoznačná.

Zatímco v Česku zůstávají školy zavřené, Rakousko se už 8. února rozhodlo, že školní třídy znovu otevře. Rakouský přístup se tak stal vzorem pro všechny, kteří volají po otevření českých škol. Podle nich totiž není prokázané, že by právě školní děti významným způsobem přispívaly k šíření infekce. Ani dosavadní zkušenosti z Rakouska však na otázku „infekčnosti“ škol jednoznačně neodpověděly.

Polemika o didaktických testech. Budou děti jednou zkoušet stroje?

Profesor Zdeněk Půlpán, jeden z největších českých odborníků na didaktiku matematiky, napsal otevřený dopis premiérovi Andreji Babišovi. Stěžuje si v něm na pokračující „módu“ zavádění didaktických testů v českém školství od základních škol až po ty vysoké. Podle profesora Půlpána totiž tento způsob hodnocení vede k „odosobnění výuky“ a takzvané „sázce na náhodu“.

Plán rovnosti pohlaví ve školství vzbuzuje kontroverzní reakce

Ministerstvo školství schválilo „Plán rovnosti žen a mužů na léta 2021-2024“. Tento strategický projekt by měl v příštích čtyřech letech nejen přispět k prosazení rovných podmínek pro ženy a muže na samotném ministerstvu, ale také k odbourání některých „genderových stereotypů“ ve školních učebnicích. Plán má ale od počátku i řadu kritiků.